Koszyk

Brak produktów w koszyku.

kawa i portfel

Kawa a pęcherzyk żółciowy: czy picie kawy może złagodzić efekty świątecznego objadania się?

Dobra kawa i zawarta w niej kofeina mają rozmaity wpływ na nasz organizm. Jednym z pozytywów jest wzajemnie wzbogacający się związek pomiędzy kawą i pęcherzykiem żółciowym, czyli trawieniem jako takim. Czy wiesz, że filiżanka kawy może pomóc przy pełnym i ciężkim żołądku, a nawet dolegliwościach pęcherzyka żółciowego?

Na przełomie roku bardzo aktualnym tematem jest usprawnienie trawienia. Wiele osób tak bardzo kocha świąteczne potrawy, że czasami przesadza z ich ilością. Może to prowadzić do nieprzyjemnego uczucia ciężkości, pełnego żołądka lub zgagi. Z pęcherzykiem żółciowym wcale nie jest lepiej – po ciężkim, tłustym posiłku i łączeniu różnych potraw przechodzi “trudne chwile”.

Dlatego przyjrzeliśmy się wpływu kawy na trawienie i próbowaliśmy dowiedzieć się, czy filiżanka dobrej kawy po posiłku może złagodzić nieprzyjemne uczucia, jak wpływa na pracę pęcherzyka żółciowego i jak długo odczekać po posiłku zanim się napijesz kawy. 

benefity káva a trávenie

Kawa zawiera błonnik, który poprawia pracę pęcherzyka żółciowego

Kawa zawiera także błonnik – to tylko jedna z jej przyjemnych zalet, o których być może nawet nie miałaś/eś pojęcia. Błonnik z ziaren kawy przenika również do przygotowanego napoju, a filiżanka o pojemności 100 ml zawiera od 0,46 do 0,75 g błonnika. Choć może to nie wydawać się dużo, około 3,5 filiżanki dziennie może dodać do diety do 5 g błonnika.

Czy wiesz, że…? Błonnik to substancja, która pomaga naszemu przewodowi pokarmowemu szybciej trawić pokarm bez uczucia wzdęć i bólu brzucha. Błonnik ogólnie spowalnia trawienie składników odżywczych, zwłaszcza węglowodanów.

Spożycie kawy jest również ściśle powiązane z wydzielaniem soków żołądka, woreczka żółciowego i trzustki, które są niezbędne do trawienia pokarmu. Stwierdzono, że kawa stymuluje produkcję gastryny – hormonu trawiennego i kwasu solnego obecnych w soku żołądkowym – oba te czynniki pomagają skutecznie rozkładać pokarm w żołądku.

benefity pitia kávy EBENICA

Interesujący jest również związek między kawą a pęcherzykiem żółciowym. Ryzyko wystąpienia kamieni żółciowych u osób pijących od dwóch do trzech filiżanek dziennie jest o 4% niższe w porównaniu z osobami, które nie piją kawy regularnie. Badanie przeprowadzone przez National Center of Biotechnology Information wykazało nawet, że skądinąd zdrowi ludzie, którzy piją cztery lub więcej filiżanek dziennie, mają aż o 45% mniejsze ryzyko powstawania kamieni żółciowych.

Jednak z tymi odkryciami powiązano jedynie wysokiej jakości kawę zawierającą kofeinę, która stymuluje czynność pęcherzyka żółciowego i obniża poziom cholesterolu w żółci. Herbata lub napoje zawierające kofeinę nie przyniosły takich samych rezultatów.

Jednak należy uważać, ponieważ choć kawa i pęcherzyk żółciowy doskonale się rozumieją, a substancje zawarte w kawie specialty pomagają mu prawidłowo funkcjonować i zapobiegają różnym chorobom, to i tutaj trzeba zachować ostrożność. Zwłaszcza jeśli cierpisz na jakąś chorobę pęcherzyka żółciowego. W takim przypadku należy skonsultować się z lekarzem w sprawie spożywania kawy.

Kawa pozytywnie wpływa na nasz mikrobiom

Mamy nadzieję, że ten artykuł zadowoli wszystkich kawoszy. W ten sam sposób, w jaki znalezione informacje zadowoliły również nas. Obecnie jeden z najaktywniejszych słowackich gastroenterologów, dr hab. MUDr. Ladislav Kužela, PhD., MPH, szczegółowo zajmuje się tematem wpływu kawy na żołądek i trawienie.

Swoje twierdzenie, że kawa jest bardzo korzystna dla naszego mikrobiomu (i całego trawienia) opiera na kilku badaniach naukowych i wynikach ekspertów opublikowanych w New England Journal of Medicine. Ustalili między innymi, że:

Możesz pozwolić sobie na wypicie 3-5 filiżanek kawy dziennie

Codzienne picie kawy w ilości 3-5 filiżanek wiąże się z jej profilaktycznym działaniem na różne choroby przewlekłe. Pozytywnie wpływa na stan żołądka, jelit, wątroby i trzustki.

Kawa działa pobudzająco na niektóre procesy trawienne

Jest to związane z aktywnością motoryczną jelita grubego – ​​procesem, dzięki któremu pokarm przechodzi przez przewód pokarmowy. Dane z badań sugerują, że kawa zawierająca kofeinę może stymulować motorykę okrężnicy, podobnie jak zboża, o 23% więcej niż kawa bezkofeinowa i 60% więcej niż szklanka wody i może wiązać się ze zmniejszonym ryzykiem przewlekłych zaparć.

Poprawia różnorodność naszego mikrobiomu

Osoby pijące kawę prawdopodobnie mają w jelitach bakterię o złożonej nazwie, której naukowcy nadali proste imię Freddy. Wydaje się, że pomaga zmniejszyć obecność szkodliwych mikrobiomów, dając miejsce tym mikrobiomom, które pomagają nam zachować zdrowie.

káva a žlčník

Po jakim czasie po posiłku należy pić kawę?

To jedno z głównych pytań, które zadaje sobie wiele osób pijąc kawę po posiłku. Chcą wiedzieć, jakie korzyści zdrowotne niesie ze sobą, ale też jakie mogą być niekorzystne skutki wypicia kawy bezpośrednio po posiłku.

Czy wiesz, że…? Wiele osób uważa, że ​​spożycie kawy powoduje problemy żołądkowe lub inne problemy trawienne. Problem nie leży jednak w kawie, ale w jej jakości i sposobie przygotowania. Niskiej jakości kawy niewiadomego pochodzenia, przepalone ziarna, nieoznakowane mieszanki czy zalewana zimna kawa mogą faktycznie powodować zgagę i ból przewodu pokarmowego.

Jeśli chcemy znaleźć właściwą odpowiedź na powyższe pytanie, ważne jest, aby opierać się na badaniach naukowych, ale także na własnej intuicji i odczuciu (nie)dobrego samopoczucia w przewodzie pokarmowym. Niektórzy wolą kawę przed posiłkiem, aby pobudzić apetyt i uruchomić przepływ soków trawiennych. Inni wolą kawę po posiłku jako środek wspomagający trawienie i przyjemny sposób na zakończenie posiłku.Jednak ogólnie przyjęta rada jest taka, że ​​jeśli chcesz zmaksymalizować korzyści trawienne kawy, eksperci zalecają picie jej około 30 minut po zakończeniu posiłku. Daje to żołądkowi czas na rozpoczęcie trawienia spożytego pokarmu, a kofeina następnie zacznie stymulować trawienie.

Wyborowe
ziarna

Świeżo
palona

Światowe
nagrody

Szybka
dostawa